اولین مجمع كاری تركیه – شورای همكاری خلیج فارس شروع بكار كرد
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، این نشست به میزبانی 'رفعت حصارجیكلی اوغلو' رییس اتحادیه اتاقها و بورسهای تركیه و همكاری فدراسیون اتاقهای شورای همكاری خلیج فارس برگزار می شود.

در این نشست 'علی باباجان' معاون نخست وزیر و رییس شورای هماهنگی سیاستهای اقتصادی تركیه، 'طفر چاغلایان' وزیر اقتصاد، 'حیاتی یازیجی' وزیر گمرك و تجارت و 'محمد شمشك' وزیر دارایی تركیه و شماری از وزرای اقتصاد ودارایی و بازرگانی شش كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس، روسای نهادهای مختلف دولتی، نمایندگان بخش های خصوصی از تركیه و كشورهای عربی حوزه خلیج فارس شركت كردند.

اولین نشیت مجمع كاری تركیه – شورای همكاری خلیج فارس با سخنان باباجان، چاغلایان ، حیاتی یایجی و حصارجیكلی اوغلو شروع شد.

قرار است فردا نیز نشست بهبود بستر سرمایه گذاری و تسهیل تجارت بین دوطرف برگزار شود.

در قالب این نشستها، ظرفیتهای سرمایه گذاری مشترك و متقابل تركیه و شورای همكاری خلیج فارس و تسهیل توسعه تجارت بین دوطرف بحث و بررسی خواهد شد.

در نشستهای فرعی مجمع كار تركیه – شورای همكاری خلیج فارس همچنین قرار است موضوعاتی چون كارآفرینی زنان، حمل و نقل، بانكداری، انرژی و غذا، فعالیتهای زیرساختی و روساختی، توسعه موسسات صنعتی كوچك و متوسط مورد بجث و بررسی قرار گیرد.

مجمع كاری تركیه و شورای همكاری خلیج فارس در حالی برگزار می شود كه نشست وزیران خارجه تركیه و شورای همكاری خلیج فارس نیز هفته گذشته در استانبول تشكیل شده بود.

روابط تركیه با كشورهای عربی حوزه خلیج فارس در طول 10 سال گذشته كه حزب 'عدالت و توسعه' به رهبری 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه سكاندار دولت این كشور شده است در همه زمینه ها شاهد رشد و توسعه خیره كننده ای بوده است.

تركیه و شورای همكاری خلیج فارس در سال 2008 میلادی با امضای قراردادی سازوكار گفت و گوی عالی راهبردی بین خود را آغاز كردند كه با استناد به این سند، اولین نشست مشترك وزیران امور خارجه نیز در سپتامبر سال 2008 در جده برگزار شد.

این در نوع خود اولین سند همكاری شورای همكاری خلیج فارس با یك كشور ثالث بشمار می رود.

حجم تجارت تركیه با كشورهای شورای همكاری خلیج فارس در سال 2010 میلادی 9 میلیارد دلار بود ،كه این رقم در سال گذشته با 36 درصد افزایش به 11 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود در سالجاری به 12 میلیارد دلار برسد.

خاورم/2011**230**1423





:: برچسب‌ها: پارک , نشان , خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: